T-shirt, truien, schoenen of broeken: het internet

Ja hoor, het is weer de tijd van uitverkoop. Die periode in het jaar dat, vooral de vrouwelijke helft van, Nederland weer massaal naar winkelcentra racet. Of naar het centrum van de dichtstbijzijnde stad (als je daar kunt winkelen natuurlijk). Maar is het nog steeds zo dat mensen in grote getallen naar de winkels gaan om te profiteren van de uitverkoop? Of heeft de komst van het internet dat voor een deel overgenomen? Het is misschien moeilijk te onderzoeken, maar toch waagden we een poging.

Sale of uitverkoop

De woorden die ik in het kopje van deze alinea gebruik, zijn voor veel mensen in Nederland direct een associatie met iets plezierigs. Sale of uitverkoop betekent namelijk dat veel kleren, vaak uit een collectie van vorig jaar, voor veel betere prijzen worden aangeboden. Soms scheelt het wel zeventig procent met de vorige prijs, in andere gevallen is het verschil weer wat minder groot. Desondanks is het altijd zo dat de oude collectie voor minder geld de deur uit gaat dan voorheen.

Online winkels

Naast de winkels waar kleding verkocht wordt, en die in het stadscentrum in winkelcentrum gevestigd zijn, zijn er ook online winkels. Ook die winkels doen dus mee aan de uitverkoop van een collectie. De kleding waarvan zij denken dat deze anders blijft liggen, wordt fors afgeprijsd. En van toch al populaire kleding uit de vorige collectie, wordt een klein percentage van de verkoopprijs afgehaald.

Uitverkoop

Neem de website http://www.to-be-dressed.nl/. Op die website is het in bepaalde periodes van het jaar ook gewoon uitverkoop. Net als bij de fysieke winkels. Of het bestaan van dit soort online winkels ervoor zorgt dat andere winkels minder klanten hebben? Dat waag ik te betwijfelen. Wel is het zo dat echte winkels iets meer moeten stunten met hun prijzen. Anders kiezen mensen er alsnog voor om de kleding aan te schaffen via een shop op het wereld wijde web.